Extra controlevragen als u de Belastingtelefoon belt

Geachte heer/mevrouw,

leder jaar krijgt de Belastingtelefoon miljoenen vragen over persoons- en bedrijfsgebonden informatie. We vinden het dan ook erg belangrijk om na te gaan of we de juiste persoon aan de lijn hebben. Daarom stellen we altijd enkele controlevragen. Om er zeker van te zijn dat onze gegevens bij de juiste persoon terechtkomen, breiden wij vanaf 1 juni 2015 het aantal controlevragen uit. In deze brief leest u hier meer over.

Waarom deze verandering?

De Belastingdienst en veel andere overheidsorganisaties willen een veilige uitwisseling van persoonlijke gegevens. De extra controle via sms bij het gebruik van uw DigiD is hier een voorbeeld van. De extra aandacht voor het veilig telefonisch uitwisselen van privacygevoelige gegevens is hier ook onderdeel van.

Wat betekent dit voor u?

Als u de Helpdesk Intermediairs belt, vragen wij u naar uw beconnummer. Daarnaast krijgt u vanaf 1 juni 2015 1 of meer controlevragen over uw klanten. U kunt dan bijvoorbeeld denken aan de datum van de laatste aangifte of het bedrag dat uw klant moet betalen of terugkrijgt.

Wat betekent dit voor uw klanten?

Ondernemers krijgen ook een extra controlevraag wanneer zij bellen met de Belastingtelefoon. Vanaf 1 juni 2015 vragen wij naar de laatste 3 cijfers van hun gebruikersnaam, waarmee zij inloggen op 'Inloggen voor Ondernemers'. Wij zullen ondernemers hiervan binnenkort online op de hoogte stellen. Ondernemers die hun gebruikersnaam niet meer weten, kunnen deze zelf achterhalen door op het inlogscherm te kiezen voor 'Gebruikersnaam en/of wachtwoord vergeten?'.

Voor uw particuliere klanten die ons bellen, verandert er voorlopig niets. Zodra dit wel het geval is,

laten wij u dit weten via onze internetsite en via https://ffd.pleio.nl, van het Forum Fiscaal Dienstverleners.

Meer informatie

Wilt u meer weten over hoe wij omgaan met het verstrekken van persoonlijke gegevens? Kijk dan op wvvw.belastingdienst.nl/privacy. Of ga naar https://ffd.pleio.nl/. Daar houden wij u op de hoogte van dit onderwerp.

 

Hoogachtend,

A. van der Meer

directeur Belastingtelefoon