Detail- en groothandel

Detail- en groothandel
Detail- en groothandel

Van de kleine winkelier op de hoek tot grootwinkelbedrijven; de sector detail- en groothandel bestaat uit zeer uiteenlopende ondernemingen. Wat ze allemaal gemeen hebben? De uitdaging om de klant precies dat product te bieden dat hij zoekt en het hem daarbij zo makkelijk mogelijk te maken.

In de non-food retail is sprake van een toenemende (internationale) concurrentie en branchevervaging. De consument zelf gaat vooral voor snelheid en gemak. Hij bepaalt waar hij iets wil kopen, wanneer en via welk kanaal. Voor de food-kant van de detailhandel geldt dat de consument van nu groeiende belangstelling heeft voor gezondheid, duurzaamheid en milieu. Hij is bereid om te betalen voor kwalitatief hoogwaardige en luxere producten en diensten.

Bij de groothandels zit de stemming er inmiddels weer goed in en de verwachtingen zijn gunstig. Maar het blijft wel opletten, want de ontwikkelingen gaan snel, de marges staan onder druk en de risico’s nemen toe. Groothandels kiezen steeds vaker voor centralisatie, internationalisering, multichannel-verkoop en het aanbieden van aanvullende diensten zoals logistiek, financiering en aftersales services. Op tijd de juiste stappen zetten in automatisering en ICT, en continu waarde toevoegen in de keten zijn noodzakelijk om overeind te blijven. 

Speelt u als ondernemer al voldoende in op deze trends? Onze adviseurs denken toekomstgericht met u mee.